اخر الاخبار

آخر الأخبار

الأحوال الشخصية.. بقلم: المحامي أحمد الخلف

 

معنى ومدلول الاحوال الشخصية :

يقصد بمصطلح الأحوال الشخصية كما جاء في الموسوعة العربية الميسرة تحت لفظ أحوال شخصية : "هو مجموعة الأحكام والمبادئ والمسائل المنظمة للعلاقات داخل الاسرة بما يشمل أحكام الخطبة والزواج والمهر ونفقة الزوجة وواجباتها تجاه زوجها والطلاق وتفريق القاضي بين الزوجين والخلع والنسب والرضاع والحضانة والأولاد والميراث والوصية  والوقف "  ولم يعرف الفقه الاسلامي هذه التسمية الا حديثا , فقد كانت نظم الاسرة وأحكامها وقواعدها موزعة بين ابواب الفقه المختلفة من زواج وطلاق ونسب ووصية وميراث . وأول من استعمل هذا المصطلح في الفقه العربي الاسلامي في مطلع القرن العشرين هو العلامة محمد قدري باشا عندما ألف كتابه " الاحكام الشرعية في الاحوال الشخصية " . وفي سورية لم يكن قبل عام 1917 قانون للأسرة  بل كان المرجع في هذا هو المذهب الحنفي , فصدر في عام 1917 قانون حقوق العائلة العثماني , وقد استمر العمل به حتى 17/9/1953 حيث صدر قانون الاحوال الشخصية بالمرسوم التشريعي رقم /59/ لعام 1953 والمعمول به حتى الان وقد عدل عدة تعديلات ,  وقد استمد احكامه من مختلف المذاهب الفقهية ولم يعتمد على المذهب الحنفي فقط ولكنه نص على انه اذا لم يوجد نص في القانون بالنسبة لمسألة معينة فيجب الرجوع الى الراجح في المذهب الحنفي . ولم يعّرف المشرع السوري  صراحة "الاحوال الشخصية" ولكن حدد الاختصاص القضائي للمحاكم الشرعية في المادتين /535-536/ من قانون اصول المحاكمات المدنية رقم 84 لعام 1953م حيث نصت المادة /535/ على انه " تختص المحكمة الشرعية بالحكم نهائيا في قضايا :  أ- الولاية و الوصاية والنيابة الشرعية .ب- اثبات الوفاة وتعيين الحصص الشرعية للورثة . ج- الحجر وفكه واثبات الرشد  د- المفقود   ه- النسب  و نفقة الاقارب من غير الزوجة والاولاد. ونصت المادة /536/على انه تختص المحكمة الشرعية  بالحكم نهائيا في قضايا الاحوال الشخصية للمسلمين وتشمل :  ا- الزواج  ب - انحلال الزواج  ج- المهر والجهاز  د- الحضانة والرضاع  ه- النفقة  بين الزوجين والاولاد . و- الوقف الخيري من حيث حكمة ولزومه وصحة شروطه .
المحامي

أحمد الخلف

 Personal Status Meaning and significance of personal status The term personal status, as it came in the Facilitated Arabic Encyclopedia, means personal status: "It is a set of rulings, principles and matters regulating relationships within the family, including provisions for betrothal, marriage, dowry, alimony, the wife's duties towards her husband, divorce, the judge's separation between spouses, divorce, lineage, breastfeeding, custody, children, inheritance, wills and endowment  Islamic jurisprudence did not know this term except in recent times, as family systems, rulings and rules were distributed among the various chapters of jurisprudence, such as marriage, divorce, lineage, will and inheritance.  The first person to use this term in Arab and Islamic jurisprudence at the beginning of the twentieth century was the scholar Muhammad Qadri Pasha when he wrote his book “The Sharia Rulings on Personal Status”.  In Syria, there was no family law before 1917, but the reference in this was the Hanafi school of thought. In 1917 the Ottoman Family Rights Law was issued, and it continued to be enforced until 9/17/1953, when the Personal Status Law was issued by Legislative Decree No. 59 of 1953. What is in force so far has amended several amendments, It drew its rulings from the various schools of jurisprudence and did not rely on the Hanafi school only. Rather, it stipulated that if there is no text in the law regarding a specific issue, then it must be referred to the most correct in the Hanafi school of thought. The Syrian legislator did not explicitly define "personal status", but specified the jurisdiction of the Sharia courts in Articles / 535-536 / of the Code of Civil Procedure No. 84 of 1953 As Article / 535 / states that “the Sharia court shall have the final jurisdiction to rule in cases of: A- Guardianship, guardianship and legal prosecution b- Proof of death and assigning legal shares to the heirs. C- Quarantine, divestment, and proof of maturity, d- missing, e- lineage, and alimony for relatives other than the wife and children. Article / 536 / stipulates that the Sharia court has final jurisdiction to rule in cases of the personal status of Muslims, including: A - marriage, b - dissolution of marriage, c - dowry and the device, d - custody and breastfeeding, e - alimony between spouses and children. F - Charitable endowment in terms of the wisdom, necessity and validity of its conditions.
Lawyer                                                                                          Ahmed Ali Al Khlaf


ليست هناك تعليقات

مرحبا بكم في الموقع الإعلامي للمنتدى الثقافي الدولي شكرا لتواصلكم معنا ولمشاركتكم الفاعلة
Welcome to the media site of the International Cultural Forum. Thank you for contacting us and for your active participation